lördag 19 december 2009

Hejsan.
Idag vaknade jag kl 8, men somnade om för jag va trött ^^, sen vaknade jag igen och då va klockan 08.52, jag fick panik, för jag skulle gå till stallet klockan 9 och fixa greta innan isabelle kom.
Jag hann som tur va, jag borstade han och gosade med han lite grann, sen kom isabelle.
Vi började med hovkrattsning.
Jag fick lära mig att man ska alltid fråga hästen om lov...
Och greta svarade bra på det.
Först fattade han ju inte någonting, men det blev bättre och bättre.
Sen gick vi ut i kylan ^^
Vi gick till paddocken och började med de 7 lekarna, först så va det Friendly-game.
Då fick jag klappa greta med repet och med spöt, han va lite skakis när det gällde spöt, men det gick bra tillslut.
Vi pratade lite om den leken och hon förklarade mycket, jag förstog precis :)
Sen va det lek nr 2, porcupine-game...
Det gick ut på att man skulle flytta bakdelen några steg åt sidan och samma med framdelen.
Han fattade efter ett tag och gjorde det bra.
Lek nr 3, Driving-game...
Det va nästan som lek nr 2, fasst man skulle inte göra tryck.
Man skulle ta repet och titta mot bakdelen och sedan svinga med repet mot hästens bak.
Greta fattade det oxå ganska bra ! :)
Lek nr 4, yoyo-game...
Det gick ut på att man skulle få hästen ifrån sig och till sig.
Vi började med att få han ifrån oss.
Så vi svingade med repet, efter några sekunder svingade man hårdare och hårdare tills hästen flyttade sig såklart.
Det funkade bra här oxå....
Sen skulle vå få han till oss, och då lutade man sig lite fram och sedan ta lite nätt i repet, sen fick jag göra det tills han va framme, han fick mycket berömm och vila.
Lek nr 5,cirkling-game....
Det e nästan som longering...
Jag tog spöt och svingade det över axlen, sen åt sidan sen lite nätt på greta, han gick ut i en cirkel och sedan böjde jag mig fram och greta kom till mig, mycket berömm och vila.
Sen gick vi in i stallet för det va så himmla kallt, så vi körde lite trick.
Isabelle lärde han yoga, nästan iaf ! :P
Jag va sjukt imponerad på greta som va så lättlärd :)

Tack för denna träningen, hoppas det blir fler snart !

//saaraahjärtkviiiist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar